Jedním z nejčastějších témat dnešní doby je problematika vzdělávání. Kdy a za jakých okolností se děti vrátí do škol, je jedna z nejčastějších otázek jak v domácnostech, tak ve sněmovně. O čem už ale není slyšet tak často, je fakt, že výuka probíhá také v často přeplněných nemocnicích. Tato situace s sebou nese řadu komplikací a je složité se dobrat k tomu, jak to všechno vlastně funguje. Oslovili jsme tedy lékaře a pracovníky z největšího zdravotnického zařízení v České republice, Fakultní nemocnice Motol. S jejich pomocí jsme pro čtenáře připravili zevrubný přehled situace. V jaké situaci jsou děti, které leží v nemocnicích, a i přesto se musí dále vzdělávat? Zejména pak ty, které jsou zde hospitalizované delší dobu, jako ty na onkologickém oddělení.
Nemocné děti nejsou nutně v ohrožení
Veškerou výuku ve Fakultní nemocnici Motol samozřejmě provází komplikována opatření. Tomu se v dnešní době není možné vyhnout. I přesto, že zde panuje velmi přísný režim, situace nemusí být nutně kritická, jak nám řekla doktorka z oddělení dětské onkologie, Adéla Mišove: „Co se týče covidu, tak se zatím ze studií onkologické onemocnění nejeví jako rizikový faktor pro těžký průběh. Ačkoli u onkologických pacientů bychom mohli očekávat těžší průběh, studie ani zkušenost naštěstí nenaznačují, že je tomu tak i u dětí. Mohu říct, že u nás na KDHO (Klinika dětské hematologie a onkologie, pozn. red.) zatím nikdo neumřel a můžeme jen doufat, že to tak zůstane.“
I přesto, že tohle vypadá pozitivně, je třeba být na pozoru. Ještě není známo, jestli komplikace nebudou způsobovat nové mutace viru, které se v Česku v posledních dnech objevují. Oslabená imunita dětí může také v některých případech komplikovat vakcinaci. Co postihuje všechny děti, nehledě na důvod jejich hospitalizace, je nedostatek návštěv a lidského kontaktu, který bohužel způsobují nutná opatření.
V distanční výuce jsou všichni společně
Někteří experti poukazují na to, že změna režimu, která je spojena s distanční výukou, do budoucna přinese velké výhody. Jak říká psycholožka Věra Reichlová, která v Motole působí na dětské onkologii, je to hlavně proto, že umožní do výuky zapojit i děti, které by normálně nemohly právě kvůli svému pobytu v nemocnici.
„Během dlouhodobé hospitalizace dětí na Klinice dětské hematologie a onkologie dochází k přerušení výuky s kmenovou školou (škola, kde dítě normálně plní svou školní docházku, pozn. red.). Naopak současná situace jim umožňuje kontakt s kmenovou třídou při online výuce. Jak děti snášejí izolaci se odvíjí hlavně od jejich osobnosti a schopnosti využívat ke kontaktu mobil a počítač.“
Komplikace přechodu na distanční výuku se nemocnicím pochopitelně úplně nevyhnuly. I tady je to pro některé vyučující španělská vesnice, a i tady děti často drží zpátky technické limitace. Ne každý má smartphone nebo počítač nutný pro výuku. Nicméně situace vypadá do budoucna nadějně a možná umožní, aby se „běžné“ výuky se svými vrstevníky účastnily i děti, které nemohly předtím.
„Touto cestou bych chtěla moc poděkovat všem učitelkám ZŠ při FN Motol, které se velice aktivně podílejí na školní výuce u našich dětí. „Výuku přizpůsobují jejich aktuálnímu zdravotnímu stavu.“ dodává Reichlová.
Učení pro všechny věkové kategorie
Budoucí lékaři a mladí medici nejsou jediní, kdo se učí v nemocnicích. Už od roku 1950 souběžně s nemocnicí Motol funguje také základní škola. O její založení se zasloužil profesor a pediatr Josef Švejcar, kterého si v základní škole při Motole pamatují také díky jeho slovům, „Vyučování nemocných dětí je nejlepší cesta k terapii.“. A netrvalo dlouho, než se výuku podařilo spojit s potřebnou péčí, která je zde poskytována, jak dokazuje dobová kronika z roku 1951.
„Již během prvního školního roku podařilo se získat i většinu lékařů i sester pro pochopení, někde i pro spolupráci, řada děkovných dopisů rodičů i ocenění na schůzích lékařských je důkazem, že založení školy nebylo omylem. Pro členy učitelského sboru jsou však největším uznáním a odměnou radostné pohledy a projevy, kterými nás naše děti vítají. Proto i přes obtížnost práce většina učitelů k tomuto způsobu práce přilnula a nacházejí v ní splnění svého poslání učitele a člověka.“
Od citátu už nás dělí více jak 70 let. Dnes škola funguje jinak. Na vedoucí pozici dnes působí paní ředitelka Vlasta Průchová, která výuku řídí mottem „Nevzdat se, nikdy se nepřestat vzdělávat a každým krokem se přibližovat ke svým snům.“
Ne vždy je to jednoduché, jak nám řekla jedna z místních učitelek. „Naše práce je tady složitá v tom, že musíme pracovat s dětmi, které jsou bohužel často v bolestech anebo nemají tolik energie. Nejsložitější z mého pohledu je ale to, že nemůžeme pracovat ve třídách, jak jsme zvyklí. Děti tu logicky nemůžou být rozdělené podle věkových kategorií, musíme zkrátka pomáhat všem, kteří se tady léčí. Tím se to dost komplikuje a je dost složité skloubit to, že musíte dát stejně pozornosti nemocnému prvňáčkovi anebo zraněnému osmákovi. No a pak ještě samozřejmě často nemáme prostory pro praktickou část výuky, jako dílny nebo experimenty ve fyzice.“
A jak to tady vlastně funguje? Děti, které jsou hospitalizované déle než týden, jsou vyučovány s pomocí vyučujících ze Základní školy a Mateřské školy při FN Motol. Probíhá-li výuka před závěrem pololetí, posílá kmenové škole návrh klasifikace dítěte a při pobytu delším, než tři měsíce může dokonce vystavit vysvědčení. Dítě pak po návratu do běžné výuky není potřeba přezkoušet a může se tak plnohodnotně vrátit do kolektivu.
Celkově zde působí 22 pedagogů, kteří se dětem věnují, jak když jsou připoutané na lůžka, tak ve speciálních třídách. V dnešní době do sebe výuka zapojuje také moderní technologie jako jsou počítačové výukové programy nebo internetové projekty. Kromě školy samotné zde fungují také družina a kroužky, které dětem umožňují věnovat se umělecké činnosti, např. malování, psaní nebo divadlu.
Velmi smutným faktem je však to, že ne všechny děti se mohou výuce plnohodnotně věnovat. Ne všem to umožňuje jejich zdravotní stav. Jak říká psycholožka Reichlová, platí to zejména pro děti, které se léčí na dětské onkologii s nádory mozku. „Těmto dětem je nutné při školní výuce hodně pomáhat. A to nejen v nemocnici, ale hlavně jim dlouhodobě pomáhat v jejich kmenové ZŠ.“
Zejména u těchto dětí probíhá dlouhodobá náročná a agresivní léčba. Ta výuku komplikuje, ale je děláno maximum pro to, aby se děti mohly plnohodnotně rozvíjet.
Nemoc se nevyhýbá i těm nejmladším a pro děti od dvou let působí také vychovatelky mateřských škol. To je v dnešní době obzvláště důležité. V Motole také mimo jiné fungují mateřské školy a možnost hlídaní malých dětí pro nepostradatelný lékařský personál.
„V době nouzového stavu sehrávají učitelky ZŠ při FN v Motole velice důležitou roli. Každý den se aktivně starají o děti zdravotníků a pomáhají jim při online výuce s jejich kmenovou školou. A tak se zdravotníci mohou aktivně podílet na léčbě pacientů a nemusí zůstávat doma s dětmi, které navštěvují první stupeň základní školy,“ popisuje tamější lékařka.
Co bude dál?
Vedení nemocnice se již 26.2. vyjádřilo, že tato možnost bude nadále pokračovat. „Hlídání bude zajištěno v již fungující družině, která se nachází v respiriu před velkou posluchárnou lékařské fakulty. V případě větší potřeby pak zřídíme školku v prostorách oddělení vzdělávání. Personálně hlídání zajišťujeme pomocí našich učitelek a studentů pedagogické fakulty UK. Podle posledních informací se příkaz nebude vztahovat na školky zřizované v nemocnicích pro zdravotníky,“ napsala personální náměstkyně Fakultní nemocnice Motol. K ránu 1. března tedy ještě není zcela jisté, jak vše bude nadále fungovat, nicméně kvůli nepostradatelné povaze nemocničního personálu se dá předpokládat, že nová opatření chod těchto zařízení neovlivní.
Nakonec by bylo dobré podotknout, že učení v rámci nemocnice Motol neprobíhá pouze na předškolní a základní úrovni. Chod nemocnice je zčásti možný díky studentům lékařských a pedagogických oborů, kteří zde přiložili ruce k dílu v rámci jejich praktické výuky.
Michal Kukla