Ve čtvrtek proběhlo předání první lokomotivy Českých drah dovybavené evropským zabezpečovacím systémem ETCS. Uvedení tohoto typu vozidla do ostrého komerčního provozu umožnil Drážní úřad. Na Masarykově nádraží se při této příležitosti sešel ministr dopravy Martin Kupka (ODS) se zástupci Českých drah a dodavatelského konsorcia ČD Telematika a AŽD Praha.
„Zabezpečení české železnice patří mezi priority. Naše povinnost je dát ETCS co nejrychleji dohromady,“ uvedl předání lokomotivy řady 362 WTB Českých drah Kupka. Plánovaný evropský zabezpečovací systém ETCS umožní dálkové zastavení vlaku například při indispozici strojvedoucího nebo při projetí návěstí Stůj. Systém vysílá aktuální pozici vlaku, směr jízdy a jeho rychlost.
Podle Kupky to znamená obrovské náklady pro systém a infrastrukturu. Náklady ministr odhaduje v řádech desítek miliard, a to až 47 miliard korun. Finance budou čerpané mimo jiné z fondů Evropské unie.
Spuštění systému vyžaduje i rozsáhlou infrastrukturu podél tratí. Konkrétně se jedná o rádiovou síť GSM-R s anténami na nově vystavěných stožárech. „V roce 2025 by výhradní provoz ETCS měl být na hlavních koridorových tratích, a to na prvním a druhém koridoru,“ dodal Kupka.
„Zpětné vybavení stávajících vozidel zabezpečovačem ETCS, takzvaný retrofit, je nejčastější cestou, jak tuzemští dopravci řeší nutnost zavádět tento celoevropský zabezpečovací systém,“ popisuje v tiskové zprávě člen představenstva ČD Telematika Tomáš Businský. Povinnost zavést tento systém tak budou mít všichni dopravci na vybraných tratích. Do roku 2030 by měl být ETCS v provozu na 4 800 kilometrů železničních tratích v Česku. Celková délka činí přes devět a půl tisíce kilometrů.
Se samotnou instalací ve vozidlech se ale pojí i logistické komplikace. Některé jednotky a lokomotivy nemají pro dodatečnou instalaci zařízení ETCS prostor. Příkladem je lokomotiva Českých drah řady 380, známá také jako Emil Zátopek. Z vozového parku zmíněného dopravce systémem naopak již disponují nové RegioPantery. Z nákladních dopravců ho poté mají některé lokomotivy společnosti METRANS Rail.
Sítě ETCS jsou již spuštěné v úseku Kolín – Pardubice – Česká Třebová – Brno – Břeclav a na trati z Břeclavi do Ostravy přes Přerov. Letos pak podle plánu Správy železnic přibude i modernizovaný úsek Praha – Tábor – České Budějovice.
Jan Louženský