Objednávání jídel domů neubírá návštěvnost restauracím. Průzkum agentury Kantar, představený na čtvrtečním Pracovním brunchi v pražském Červeném jelenovi, ukázal, že tyto způsoby stravování nepředstavují vzájemnou konkurenci. „Ze zkušenosti víme, že na sobě s restauracemi neparazitujeme, ale často se doplňujeme,“ vysvětluje Adam Kolesa, ředitel dovážkové služby Foodora.
Z dat vyplývá, že preference zákazníků se odvíjí od různých situací. Když lidé přemýšlejí o dovážce, neuvažují už o restauraci (60 procent respondentů). Pokud se vrátí pozdě z práce a nechce se jim vařit, raději si objednají z domova, protože je to pro ně pohodlnější. To samé platí i naopak. Ve chvíli, kdy se lidé rozhodnou navštívit restauraci, chtějí si užít večer ve společnosti, což uvedlo 54 procent dotazovaných.
Častěji si objednávají muži než ženy a po dovážce pravděpodobněji sáhne jednotlivec než skupina. Objednávka tak většinou představuje menší peněžní obrat proti jedné návštěvě podniku, kde mají lidé tendenci utrácet více peněz. Vzhledem k tomu, že rozvoz přes týden zvolí častěji, poměr využití se opět vyrovnává. „Pomyslná bitva se tak neodehrává mezi platformou a restaurací, ale odděleně mezi restauracemi a mezi platformami,“ doplňuje Lenka Kondorová z Kantaru, který údaje získal na základě kvantitativního dotazníkového šetření, kde zkoumanou kategorií byli lidé od 18 do 59 let, tak, aby reprezentovali rozložení v Česku.
„Rozvoz jídla nabízí restauratérům další prodejní kanál, skrze který mohou oslovit i ty zákazníky, kteří po těžkém dni nechtějí vyrážet ven, ale přesto by si třeba například rádi vychutnali jejich oblíbenou kuchyni,“ míní Luboš Kastner, člen představenstva Hospodářské komory a spoluzakladatel Food’n Beverage Foundation.
Situaci v české gastronomii výrazně poznamenala covidová pandemie. Podnikům totiž citelně ubyli zákazníci, kteří častěji využívali rozvoz.
Méně známé restaurace si na takových platformách mohou rozšiřovat klientelu a budovat si jméno. „Tvrzení, že Foodora ubírá restauracím na autenticitě, je mýtem. Zákazník zde naopak může objevit podniky, o kterých ani neví, že existují, a pokud se mu osvědčí, navštíví je i osobně,“ upozorňuje Kolesa. Významným faktorem je ale i velikost podniku. Ty malé si mnohem pečlivěji musí promyslet, zda se jim spolupráce vyplatí, nebo je pro ně výhodnější spoléhat na méně početnou, ale stálou návštěvnickou klientelu.
autorka: Kateřina Čermáková
ilustrační foto: Dominik Fiala