Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Noční vlaky zažívají renesanci. Vůně dálek i spěšné loučení ve fotografiích

Večer nastoupit ve svém městě a ráno se probudit o stovky kilometrů dál v jiném státě. Závan dobrodružství a kouzlo dálek, ale i pracovní a dálkové cesty po Evropě. Noční vlaky před lety téměř vymizely, teď se vrací a jejich popularita roste. Nabízí alternativu k létání i hotel na kolejích, na východ od nás pak historický zážitek za pár korun.

Poslední opozdilci a dlouhé loučení. Mnohé cestující dorazily vyprovodit celé rodiny
První cestující nastupují do nočního vlaku Praha-Košice-Chop (UA). Spací jízdenka do Košic začíná na 785 Kč pro dospělého
Společná chodba a cestující v pantoflích. Stejně jako na letištích, většina sociálních norem se zboří hned po výjezdu. Potkat spolucestující v pantoflích a s kartáčkem není nic neobvyklého
Noční vlaky jsou zpravidla nabízeny ve dvou kvalitách, lehátkové (na snímku) a lůžkové. Lehátka se skládají z klasických jednodílných sedaček jejich otočením do vodorovné polohy, lůžka jsou již připravena
Na fotografii je lůžkové kupé. Narozdíl od lehátkového nabízí větší soukromí i komfort. Na jedné straně kupé je pevné lůžko, na druhé prostor k sezení.
Cestování šestimístným lehátkovým kupé není pro každého. Jistá míra socializace je nezbytná. Lze si však připlatit za soukromé kupé pro jednoho
U starších typů vozů jde otevřít okno. Pokud je i kolejový svršek starší (nepřesně nýtovaný nebo svařovaný) cestující ukolébá i melancholické drncání kolejí
Jako filmová okénka, každé kupé skrývá jiný příběh
Možnosti kam se z Prahy nočním vlakem dostat se neustále rozšiřují. Nejnovějším spojem je Praha-Brussel společnosti European Sleeper. Dalšími státy je Polsko, Slovensko, Maďarsko, Rakousko, Německo, Švýcarsko a právě Belgie.
Některé spoje soukromého Regiojetu zajíždí až do ukrajinského Chopu
Personál buď jede s vlakem po celou dobu cesty a nebo se v polovině střídá. Pokud je vlak vypravován v rámci partnerství dvou dopravců, například na Slovensko, může s vlakem na slovensko jet jak česká tak i slovenská posádka.
Ráno se cestující vzbudí v cílové destinaci. Některé čeká během noci ještě pasová kontrola, to při výjezdu z schengenského prostoru nebo třeba na Balkáně



Autor: Albert Michaljuk

Čtěte dál