Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Výstava zachycuje pouliční život v Praze. Jsem intuitivní fotograf, říká Ton

Emoce, vnitřní spojení, energie… To vše dýchá z autentických pouličních snímků Prahy, které zachytil fotograf Kevin V. Ton při téměř každodenním toulání ulicemi hlavního města. Výstava Oči dokořán v Leica Gallery Prague, nabídne 66 černobílých fotografií, pořízených mezi lety 1994 a 2024. Přinášejí jedinečný a živý pohled na element člověčenství v běžnosti pražského města. Výstava potrvá do 20. dubna.

„Fascinace neustálým tokem lidí a jejich reakcemi v mikrosekundovém společenství se pro Kevina V. Tona stala celoživotním fotografickým impulzem k zachycování empatií, emocionálních vazeb či míry porozumění jednotlivce nebo komunit napříč časem i prostorem,“ popisuje v tiskové zprávě kurátorka Pavlína Vogelová. To se nemění ani u jeho nejnovějšího dlouhodobého projektu, výstavy Oči dokořán, která se veřejnosti otevře už zítra v Leica Gallery Prague.

„Jsem intuitivní fotograf, většina mých fotek není vůbec vyčekaná, 99,9 % je náhoda. Všechny vibrace, energie, zvuky pak vytváří, co jste schopen vidět,“ řekl pro redakci IKSŽ Ton. Většinu snímků pořídil fotoaparáty Leica, ale pravidlem to není. Dále využil digitál, analog a fotoaparáty jiných značek a jednou dokonce i telefon. Nedodržuje ani hranice formátu, kromě snímků s různými ohniskovými vzdálenostmi vybral pro výstavu i tři panoramatické fotografie. „Fotil jsem tím, co jsem měl při ruce,“ prozradil na představení výstavy.

Jediné, co mají snímky společného, je jejich místo pořízení. Všechny vznikly v Praze. Z většiny fotografií to ale ani poznat nelze. Kevin V. Ton se skutečně výhradně zaměřuje na autenticitu okamžiku. Pracuje s nepředvídatelností, téměř každodenně se nenápadně potuluje pražskými ulicemi a s morální citlivostí předkládá syrový pohled současného života v Praze.

„Nejlepší pouliční fotografie vyprávějí příběhy beze slov. Takový snímek sám interpretuje sdělované významy také načasováním spouště, jež dokáže obyčejnou scénu proměnit v nadčasovou momentku,“ pokračuje Vogelová. Proto u žádné z fotografií nenajdete popisek. Interpretace je přenechána návštěvníkům – každý si v nich může najít svůj vlastní příběh, emoci nebo význam. Bez vodítek a vysvětlení dostává prostor intuice a osobní vnímání, což dává snímkům další rozměr.

Kevin V. Ton se narodil roku 1966 v Praze. Je fotografem na volné noze. Věnuje se živé, převážně černobílé, humanisticky zaměřené fotografii. Základem jeho tvorby jsou zejména dlouhodobé projekty. Za svou práci získal řadu ocenění, zejména pak Cenu primátora hlavního města Prahy Zdeňka Hřiba za soubor Miki-život na okraji, Czech Press Photo – Grant Prahy 2022 za soubor Výstavba.

Autor: František Mašek

Čtěte dál