Třetí ročník festivalu ArtWife, který probíhá mezi 24. a 27. únorem, nabízí vhled do problematiky ženské práce. Pořádá ho slovenský kolektiv Díra do světa a letos se poprvé koná on-line. Na internet se musel přesunout kvůli pandemickým opatřením. Festival je zasvěcen feminismu a genderu. Jeho organizátoři přitom tvrdí, že je jediný svého druhu na Slovensku. Posláním ArtWife je dle jejich vyjádření „nabourávat, kritizovat a zpochybňovat genderové stereotypy a neformálně vzdělávat a kultivovat své publikum“.
„Komunardky (členky Pařížské komuny, pozn. red.) začaly vytvářet politické kluby, výbory pro bdělost, vlastní tisk, organizovaly dívčí školy, ale zakládaly i ženská pracovní sdružení,“ říká Adam Šumichrast na své přednášce o historii ženské práce. V té připomíná, že snaha o zrovnoprávnění ženských pracovních podmínek s těmi mužskými probíhá již od druhé poloviny 19. století. Ačkoli požadavky se ve 21. století v mnohém liší, za některé bojují labouristická hnutí a pracovní unie již přes sto let. Jedná se například o mzdovou rovnost, o kterou paradoxně v minulosti usilovali právě muži – ženy jim totiž svými nižšími mzdami „kradly“ práci, protože byly pro zaměstnavatele zajímavější.
Šumichrastova přednáška je pouze jednou z mnoha. Program je i přes omezení, která přináší on-line prostor, rozmanitý. Jeho součástí jsou přednášky, diskuze, ale také koncerty nebo webinář sebeobrany. Témata, která festival otevírá, jsou také různá. Návštěvníci jednotlivých bloků se mohou dozvědět o historii a budoucnosti ženské práce, blogování jako formě politického aktivismu, krizi pečovatelství a utvořit si vlastní názor na problematiku sexuálního násilí a souhlasu. Jednotlivá témata jsou situována do slovenského prostředí, přesto mají mezinárodní přesah, protože tytéž otázky řeší i česká společnost.
Do on-line prostoru se festival přesunul z října 2020, kdy se měl konat v kulturním centru Díra do světa v Liptovském Mikuláši. Ačkoli má díky virtuálnímu prostředí možnost připojit se k živým videům takřka kdokoli, má toto pojetí i negativní stránku. Pořadatelé mají problém vybrat částku na pokrytí povinného spolufinancování, které je součástí grantu uděleného na pořádání festivalu, kterou běžně hradí návštěvníci na vstupném. Letos se musí uchylovat k dobrovolným příspěvkům.
Adrian Kovalik