Eleanor Roosevelt kdysi napsala, že život je neustálé vzdělávání. V dnešním pandemickém světě, kdy se musíme na denní bázi přizpůsobovat novým situacím, zákonům a opatřením, se však tato věta projevuje platnější, než kdy jindy. Příkladem je i soudobé školství, kdy se nejen žáci, ale i pedagogové musí učit. Distanční výuka s sebou přinesla mnohé překážky pro kvalitní vzdělání a je na učitelích, aby se je naučili překonat. V tomto článku se proto podíváme na některé platformy, weby a projekty, které si kladou za cíl distanční výuku udělat co nejkvalitnější a nejpřístupnější.
SYPO
Začněme iniciativami oficiálních národních institucí. SYPO, neboli Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů, je projekt Národního pedagogického institutu České republiky, který financuje mimo jiné i Evropská unie. Klade si za cíl vytvořit a implementovat systém podpory pro učitele a pracovníky v oblasti pedagogického řízení škol, který by pomohl vzdělávacím institucím překonat výzvy lockdownu. Snaží se zejména o zdokonalování online výuky.
„Vzdělávací videa a webináře tvořily v našem projektu vždy velmi důležitou součást vzdělávání. Současná nelehká situace, kdy jsou zavřené školy, ukazuje další možnosti jejich využití,“ říká hlavní manažer projektu Jiří Nekola na oficiálním webu iniciativy.
Už od března 2020 proto SYPO nahrává své webináře o realizaci online výuky na YouTube, kde jsou přístupné široké veřejnosti. Kromě obecných rad jsou v nich k nalezení i výukové materiály pro konkrétní předměty. Dle vedení projektu měl Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů velmi pozitivní ohlasy: „Naše webináře shlédlo více než 150 000 uživatelů a díky zvláštnímu fóru má mnoho učitelů možnost podělit se o své vlastní zkušenosti s online výukou.“
Kromě webinářů mohou školy navíc zadarmo využívat podporu krajských ICT metodiků SYPO nebo online poradenství dostupného na stránkách projektu.
Virtuální Digicentrum
Virtuální Digicentrum je společný projekt Elixíru do škol, organizace zaměřující se na zlepšení výuky fyziky a nauky o digitálních technologiích, a Spomocníka 2.0, informačního webu pro učitele. Jedná se o online komunitu, která si klade za cíl vzdělávat a inspirovat pedagogy pomocí vlastních akcí i příspěvků sdílenými členy komunity. Velká část projektu tedy stojí na participaci, jak sám přiznává na jeho stránkách Jaroslav Mašek, vedoucí Virtuálního Digicentra:
„(Virtuální Digicentrum) reprezentuje online komunitu, která v simulovaném, participativním prostředí, společně a s pomocí technologií, vytváří obsah… je to místo, kde kromě sdílení aktivit a nápadů bude vznikat obsah vytvořený všemi zapojenými účastníky. A ti nemusí přicházet v jeden okamžik, ale kdykoliv budou mít zrovna chuť a čas.“
K akcím komunity patří například iniciativa „Pomáháme druhým“ nebo projekt „Jak učit online“, který se snaží představit učitelům zásady digitální pedagogiky a její možnou aplikaci v každodenní výuce. V rámci něj proběhl i webinář s názvem „Jak na online vzdělávání“, z nějž je pedagogům k dispozici záznam.
Učíme Online
K jedné z prvních iniciativ podporujících online školství, která se po začátku celostátní karantény na jaře 2020 objevila, patří Učímeonline.cz. Tento projekt, založen a veden neziskovou organizací Česko.Digital, se věnuje hned několika oblastem online školství.
První z nich je pomoc se zavedením online výuky. Kromě nastavení služeb Microsoft Teams a Google Classroom, pomocí kterých mohou učitelé kontaktovat žáky a pořizovat z hodin záznamy pro chybějící, slibuje projekt i přípravu kantorů na nový způsob vyučování. V souvislosti s tímto zaškolením zprostředkovává Učímeonline.cz i webináře, na kterých se pedagogové mohou inspirovat a vyzkoušet si online výuku „nanečisto“.
„Do projektu jsme se zapojili hned, jak se spustil, protože byl jeden z mála, který nabízel možnost nějakého vzdělávání pomocí webinářů a pomoc školám v rámci distančního vzdělávání,“ uvedla pro redakci IKSŽ Gabriela Hrušková, ředitelka Základní školy T. G. Masaryka Štětí.
„Výuka se na naší škole od začátku spolupráce rozhodně zlepšila. Získali jsme pana lektora, který proškolil celou sborovnu v Google Classroom, a máme možnost sledovat webináře, které se aktualizují a doplňují. Využíváme toho celá sborovna,“ dodala.
Veškeré záznamy ze zmiňovaných webinářů jsou bezplatně k dispozici na webu projektu. Účastníci i veřejnost si tak mohou kdykoliv připomenout zásady kybernetické bezpečnosti ve vzdělávání, jak podporovat učení všech žáků nebo třeba jak vytvořit online únikovou hru v aplikaci Microsoft Teams.
Projekt se ale kromě uvedeného zaškolování učitelů věnuje i oblasti techniky pro žáky. Učímeonline.cz na svých stránkách uvádí, že se mnoho dětí nemůže účastnit online výuky především z technických důvodů: „Průzkumy po jarním uzavření škol ukázaly, jak alarmující je počet žáků, kteří se nemohou účastnit výuky na dálku, a to z jednoho prostého důvodu: nemají doma počítač.“
Šetření České školní inspekce z dubna 2020 navíc ukázalo, že až třetina žáků na 1 000 školách nemá dostatečný přístup k internetu pro učení se na dálku a více než 4 000 dětí žije ve zcela offline domácnostech.
Organizace Česko.Digital proto kromě pomoci kantorům také zorganizovala veřejnou sbírku počítačů. Ve spolupráci s více než 30 neziskovými organizacemi, ke kterým mimo jiné patří i Člověk v tísni nebo Nadace OSF, udržuje kontakt s rodinami, kterým chybí vybavení pro umožnění online výuky.
„Pořízený notebook rodině doručí dobrovolník, terénní pracovník spolupracující organizace, a pomůže vše nastavit. Dobrovolník je s dětmi i rodinou nadále v kontaktu a dohlíží, že se žák do výuky díky počítači zapojuje. Počítače jsou rodinám darovány nebo zapůjčeny tak, aby nebylo možné vybavení zabavit, pokud je rodina v exekuci,“ uvádí Učímeonline.cz na svých webových stránkách.
Do projektu se od jeho spuštění zapojilo přes 600 škol, kterým celkově pomohlo více než 640 expertních dobrovolníků z oblasti školství, informačních technologií a dalších odvětví. Stal se tak jednou z největších iniciativ pro zlepšení online výuky v České republice.
Rozcestník školství Hlavního města Prahy
Jako počáteční krok pro ty, kteří by rádi zlepšili online výuku ve své třídě, získali tipy na volnočasové aktivity, nebo se podívali na vzdělávací weby pro své děti, slouží Rozcestník školství Hlavního města Prahy. Tento web nabízí užitečné odkazy na řešení mnohých problémů, na které mohou učitelé, děti a rodiče během uzavření škol narazit.
Uživatel Rozcestníku se tak může snadno dostat například k výukovým materiálům na konkrétní předměty, najít vhodný projekt pro svoji třídu či školu nebo využít poradenských a krizových služeb, na které webové stránky odkazují. Rodičům pak webové stránky poslouží při hledání inspirace pro volnočasové aktivity či projektů podporujících různá nadání dětí.
Kromě výše uvedeného organizují správci rozcestníků také webináře podporující vzdělání pedagogů ať už v oblasti online výuky, nebo v rámci prohloubení znalostí předmětů, které učí. Organizátoři kromě vlastních nápadů na workshopy nabízejí i realizaci webinářů na témata navrhovaná učiteli a jinými pracovníky z oblasti vzdělávání.
EDUin
Principy výuky v kyberprostoru, výukové aplikace, studijní materiály a mnohé další přináší i výukové stránky EDUin – Informačního centra o vzdělávání. Tento rozcestník pedagogické podpory se na rozdíl od většiny podobných stránek nevěnuje pouze základní a střední škole, ale učení vysokoškolskému. Jeho odlišnost přitom nespočívá pouze v množství nabízených odkazů pro všechny stupně formálního vzdělání, ale i v přístupu k výuce, který na svých stránkách prosazuje.
„EDUin se nechal inspirovat tchajwanskou učitelkou Alison Young, která připravila čtyři základní principy pro vedení online výuky. Považujeme je za klíčové pro stanovení takového online školního řádu – tedy ujasnění rolí učitelů, žáků i rodičů,“ uvádí oficiální web Informačního centra o vzdělávání.
Kromě materiálů pro žáky a učitele shromažďuje EDUin také tiskové zprávy a články z různých oblastí pedagogiky a poskytuje je široké veřejnosti. Umožňuje tak odborníkům i laikům najít nové podstatné informace o vývoji situace ve školství přehledně na jednom místě.
Katherine Vašíčková