Už podesáté povozí cestující po Praze a Středočeském kraji výletní vlak Cyklohráček, který přes zimu prošel generální opravou. Kromě tradiční trasy do Slaného zamíří také do Zlonic a během výluky doveze zájemce až pod horu Říp. Turisté nebudou ochuzeni ani o jízdy parních vlaků Párou Prahou a Párou Posázavím či dalšími speciálně upravenými soupravami.
Zvenčí jsou vozy Cyklohráčku stále stejné, září všemi barvami a zaujmou i celou řadou kreseb. Po zimní rekonstrukci se ovšem výrazně proměnily zevnitř, kromě nových toalet a vytápění České dráhy zainvestovaly do výměny podlah, charakteristický balónkový vagón zase dostal kompletně nový interiér.
Děti se mohou nově vyřádit v rozšířených hernách, které se nachází hned ve třech vozech. Vylepšení se dočkala i jedna z nejoblíbenějších atrakcí – balónkoviště. „Nyní je zabezpečené stabilnějším materiálem pro větší bezpečnost malých i velkých výletníků,“ popisoval Jakub Goliáš z ČD.
Cyklohráček letos zahajuje jubilejní desátou turistickou sezonu. „Chtěl bych ocenit práci kolegů, kteří vymysleli tento projekt.. Skvěle v něm spojili cestování vlakem a zážitkovou turistiku. Za poslední roky jsme se výrazně posunuli dopředu,“ těšilo ředitele ROPID Petra Tomčíka.
Děti si hrají v rekonstruovaném Cyklohráčku. Foto: Simona Matúšová, Redakce A
Klasickou pouť oblíbeného výletního vlaku naruší mezi 15. dubnem a 16. červencem výluka. Cestující se tak mimořádně svezou podél Vltavy přes Kralupy nad Vltavou a Nelahozeves až pod horu Říp, odkud zamíří přes Zlonice do Slaného. „Věřím, že nové trasy budou stejně zajímavé jako ty klasické,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.
Pestrobarevný vlak se smějící se lokomotivou bude stejně jako v předchozích sezonách brázdit krajinu o sobotách, nedělích a státních svátcích od 25. března do 29. října. O letních prázdninách navíc vyjede ještě v úterky a čtvrtky. „Speciální výlety se nám osvědčily už loni a vzhledem k velkému zájmu četnost letních jízd rozšiřujeme,“ vysvětloval Goliáš.
Nabídku speciálních souprav tradičně doplňují takzvané nostalgické vlaky, oproti předchozím letům budou z provozních důvodů vyjíždět i končit ve stanici Praha–Vršovice.
Cyklohráček na pražském hlavním nádraží. Foto: Simona Matúšová
A ani je nemine rozsáhlá rekonstrukce železnice. Nová polookružní trasa Párou Prahou povede do Roztok u Prahy, o klasickou vyhlídkovou jízdu přes Prokopské údolí a Pražský Semmmering ale cestující zcela nepřijdou. „Vlak tudy pojede jednou – v sobotu 8. dubna během velikonočního víkendu,“ uvedl Goliáš.
Druhý parní vlak Párou Sázavou pojede dvakrát až do města Sázava, tradiční konečnou stanicí bude Týnec nad Sázavou. Loni možnost na nostalgickou projížďku využilo podle Goliáše asi pět tisíc cestujících. „Vlaky byly ve většině termínů vyprodané.“
Výletníkům budou k dispozici i další turistické vlaky, které zamíří o víkendech a státních svátcích od 25. března do 29. října do Českého ráje a Brd.
Z Hlavního nádraží Praha a Roztok u Prahy Daniel Czolko