Festival Tanec Praha letos už ve 35. ročníku tradičně roztančí nejen hlavní město, ale i další regiony. Nově se zapojí mezinárodně uznávaný choreograf Jan Martens z Belgie s představením, ve kterém figurují tanečníci bez rozdílu věku.
„Pro Martense je typické, že každý má co říct,“ říká Markéta Perroudová, umělecká ředitelka festivalu, o propojení generací v představení. Nejstaršímu z tanečníků je sedmdesát jedna let, nejmladšímu teprve osmnáct. Martens tak spojuje zkušenosti odlišných osobností, které v díle navzdory různému věku klade důraz na sounáležitost.
Jednotlivá představení festivalu propojuje heslo To se nedá popsat, to musíte zažít. „Doznívá potřeba fyzičnosti a vzdálení se od virtuálního světa,“ vysvětluje Markéta Perroudová. Letošní téma má reflektovat vzájemné vzdalování se lidí v posledních letech a podtrhuje důležitost osobního prožitku, který nelze někomu předat, aniž by byl sám součástí.
Konec nebo začátek
V Praze zahájí přehlídku 7. června v divadle Ponec světová premiéra baletního vystoupení Grand Jeté vedeného choreografkou Silvií Gribaudiovou. Baletní skok grand jeté, který často zakončuje taneční vystoupení, pojala umělkyně nikoliv jako finále, ale možnost k novému začátku a položení otázky, kde jsou hranice baletu.
Hlavní program události tvoří především díla zahraničních umělců, zapojují se ale i čeští tanečníci. „Jsme součástí evropské sítě Big Pulse Dance Alliance,“ uvádí zakladatelka a ředitelka festivalu Yvona Kreuzmannová na tiskové konferenci. „Proto jsme schopni přinášet světové premiéry a koprodukce,“ dodává. Jedním z takových představení je například Rotas Afora vytvořené Flávií Tápiasovou s tanečníky z Čech, Brazílie, Ukrajiny a Francie.
Češi vystupují hlavně v mimopražských představeních. „Naší snahou je uvádět díla i mimo Prahu a dostat tam alespoň menší produkce,“ říká Yvona Kreuzmannová. Do programu vedení zařadilo například umělce, které ocenila Česká taneční platforma. Diváci se tak mohou těšit na vystoupení souboru Pocketart nebo tanečníka Viktora Černického.
Program zakončí 27. června vlámský soubor Peeping Tom, který se na festival vrací po deseti letech. V představení Diptych: The missing door and The lost room se tanečníci pochlubí akrobatickými výkony a přivedou diváky na palubu lodi, ze které se budou snažit uniknout. „V první části pracují s dekorací, kterou ve druhé přemění na úplně jinou,“ obdivuje Yvona Kreuzmannová práci umělců s kulisami a rekvizitami.
Magdalena Malá