Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Nezávislost na ruské ropě? Technicky možná bude už na konci letošního roku, míní přepravní společnost MERO

Navýšení kapacity Transalpinského ropovodu umožní Česku nezávislost na ruské ropě. Ačkoliv výstavby skončí ještě letos, plné zásobování bude možné nejspíše až v polovině příštího roku. „Může trvat několik měsíců, než dostaneme veškerá povolení,“ komentoval generální ředitel přepravní společnosti MERO ČR Jaroslav Pantůček. K čemu pak bude sloužit ropovod Družba, kterým dříve ropa do Česka proudila, záleží především na vývoji války na Ukrajině.

Firma MERO do Česka v minulém roce přepravila 7,4 milionů tun ropy. Z toho 58 procent tvořily dodávky z Družby. Transalpinský ropovod po dokončení plně pokryje potřeby Česka. Zatím ale není zřejmé, jak bude poté využívaná Družba. Situaci ovlivní především geopolitický vývoj a válka na Ukrajině.

K odpojení od ruské ropy povedou i modernizace ropovodu IKL a další úpravy této infrastruktury. „Bez toho by nezávislost nikdy nebyla možná,“ řekl Pantůček. Rekonstrukce umožní také efektivnější čerpání s nižšími náklady.

„Přepnutí z Družby na IKL (ropovod Ingolstadt-Kralupy nad Vltavou-Litvínov) není jen o vypnutí tlačítka. Bude přechodová fáze týkající se například logistiky a obchodu. Důležité ale je, že v roce 2025 bude nezávislost na ruské ropě technicky možná,“ uvedl provozně-technický ředitel Zdeněk Dundr.

Součástí úprav linky IKL je například nový řídící systém, jehož životnost bude 15 let. „Musí být v perfektní kondici a připravený na všechny možné problémy, kterými mohou být třeba kybernetické útoky,“ zmínil ředitel pro strategii a rozvoj Branislav Posuch.

Nutné jsou také úpravy infrastruktury. „Státní hmotné rezervy dnes mají uloženou pouze ruskou ropu,“ podotkl Posuch. Nyní je podle něj velkou výzvou nalézt vhodné druhy, které nezačnou po delším skladování vytvářet usazeniny.

Transalpinský ropovod měřící 753 km propojuje italský přístav v Terstu se středoevropskými zeměmi. Zajišťuje dodávky do rafinerií v Rakousku, Německu a České republice. Funguje od roku 1967 a navazuje na něj ropovod Ingolstadt-Kralupy nad Vltavou-Litvínov. MERO je výhradním přepravcem ropy na území státu a vlastní ji Ministerstvo financí. Zástupci společnosti na tiskové konferenci představili jednotlivé kroky, které vedou k nezávislosti na ruské ropě.

autorka: Kristýna Dobiášová
ilustrační foto: Redakce IKSŽ

Čtěte dál