Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Česká pošta prošla transformací. Má budoucnost a neumírá, avizuje Rakušan

Česká pošta si zajistila fungování do roku 2029. Pomohla jí k tomu i transformace, na kterou ale není ve společnosti jednoznačný názor. „Převzali jsme poštu ve chvíli, kdy o ní média říkala, že je mrtvá, nešlo začít s transformací a muselo se zatáhnout za ruční brzdu, aby tu pro občany vůbec byla,“ obhajuje své kroky ministr vnitra Vít Rakušan (STAN). Pošta podle něj patří do páteřní struktury státu a musí lidem poskytnout základní komunikační služby.

Přes 250 uzavřených poboček, propouštění nižších tisíců zaměstnanců a velké ztráty. Pošta se v krizových okamžicích nebála udělat velké škrty, aby udržela svou činnost v provozu. „Skutečně jsme se dotkli existenčního limitu, pustili jsme se do transformace podniku, který byl určen k zániku, hrozila nám insolvence,“ vysvětlil generální ředitel České pošty Miroslav Štěpán. Se stabilizací mu pomohlo i sjednání krizového managementu.

Od historicky nejvyšší ztráty v historii ve výši téměř dvou miliard se instituci podařilo odrazit ode dna, ale stále není jasné, jakým způsobem bude v budoucnosti fungovat. Podle Štěpána je zásadní vyřešit nerovnováhu mezi příliš robustní infrastrukturou, tedy množstvím nabízených služeb, a malou poptávkou. I proto se rozhodl jít kabinet ministra vnitra cestou snižování kapacit. „Stále ale disponujeme nejširší poštovní sítí, 2900 poboček nikdo v Evropské unii nemá. Samozřejmě chápu, že uzavíraní je vždy nepříjemné,“ hájil situaci Rakušan. 

Zmíněný počet provozoven je minimem, co stanovuje jedno z nařízeních vlády. Legislativních předpisů, které limitují směřování pošty jako státního podniku, je více. I přes ně se ale nabízí prostor pro inovace. Rakušan se Štěpánem se shodli, že by měl stát pro občany zajistit základní služby, ale nevidí problém v poskytnutí nějakých nadstandardních. „Stále se bude vyvíjet, čím zaplníme platformu České pošty do budoucna. Proč by nemohla rozvážet třeba i potraviny?“ jmenoval jako příklad jednu ze služeb Rakušan.

S inovacemi se pojí také digitalizace, ke které bude Pošta v budoucnosti směřovat. Nerada by přitom ale ohrozila velkou část občanů, která spoléhá na off-line prostředí. 

V tomto kontextu upozornila senátorka Jana Mračková Vildumetzová (ANO), že lidé, kteří se v digitálním prostředí neorientují, jsou aktuálně znevýhodněni. „Zranitelná skupina obyvatel, která neovládá digitální prostředí, má teď dražší služby,“ upozornila s tím, že transformaci obecně nevnímá jako dobře uchopenou a nelíbí se jí zejména plánované odštěpení Balíkovny. „Nesouhlasím s tím, aby se Česká pošta rozprodala, obávám se její budoucnosti,“ komentovala Mračková Vildumetzová. Podle Štěpána je ale rozdělení komerčních a veřejných služeb nezbytné pro transparentnost a správný chod podniku.

Zásadní proměna České pošty je ale podle ministra Rakušana nevyhnutelná. Také by nerad předal úřad bez jasného plánu pro svého nástupce. „Ten, komu budu předávat složku s poštou po konci svého působení, určitě neuslyší, že jsme se jí za celou dobu nedotkli, jako jsem to slyšel já,“ zdůraznil Rakušan.

Autor: Jan Korselt

Čtěte dál